LeasePlan

Jak řídit ekonomicky

Proč jezdit úsporně

Celý svět se potýká s globálními problémy, které jsou navázány na stále narůstající energetický problém: jak dosáhnout ekonomického růstu bez zvyšování energetických nároků a také jak omezovat zvyšování skleníkových plynů (emisí oxidu uhličitého) v atmosféře.

Tento problém se týká i dopravy. Jednou z cest, jak růst emisí pocházejících z provozu automobilů omezit, je ovlivnit a změnit preference a zvyky řidičů. Proto LeasePlan založil iniciativu GreenPlan, jejímž cílem je ovlivnit to, jakým způsobem jsou vybírána vozidla a jak se s nimi jezdí.

Pokud chcete jezdit ekonomicky, zkuste dodržovat pět pravidel úsporné jízdy. Čím můžete ovlivnit ekonomiku své jízdy?

  • Rychlost – Platí jednoduchá rovnice, čím vyšší rychlost, tím větší jízdní odpory a tím i vyšší spotřeba paliva. Platí to ale jen v případě rychlosti nad 50-60 km/h.).
    • Při vyšších rychlostech spotřeba paliva roste exponenciálně až o desítky procent.
    • Dodržování předepsané rychlosti tak vede nejen k vlastní bezpečnosti, ale i k nižší spotřebě paliva.
    • Nejhorší je jízda na plný plyn. Pokud sešlápnete plně plynový pedál, je spotřeba dvojnásobná oproti sešlápnutí ze tří čtvrtin.
    • Spotřeba paliva běží i ve chvíli, kdy běží motor na volnoběh. Spotřeba je sice nízká, ale pokud je motor odstaven déle než 30 až 40 vteřin, je množství paliva potřebné k opětovnému nastartování nižší. Pokud tedy máte zastavit na déle než minutu, rozhodně se vyplatí motor vypnout.
  • Řazení – V zásadě platí, že čím vyšší otáčky, tím vyšší spotřeba, čím vyšší rychlostní stupeň, tím nižší spotřeba.
    • Nevytáčejte motor do vysokých otáček, ale včas řaďte vyšší rychlost.
    • Nejškodlivější je vytáčení studeného motoru, nejen z hlediska spotřeby, ale i opotřebení.
    • Když se rozjíždíte, je důležitější práce se spojkou, než velké přidání plynu. Po uvedení vozidla do pohybu ihned zařaďte „dvojku“ atd.
  • Palubní počítač – je dobrý trenér pro nácvik optimálního způsobu řízení. Zpravidla zobrazuje průměrnou i aktuální spotřebu, dá se tudíž využít k testování různých druhů jízdy vzhledem ke spotřebě paliva.
    • I když sledujete palubní počítač, neztrácejte přehled o situaci kolem vás.
    • Pokud ho nemáte už přímo zabudovaný, lze pořídit externí do vozidel s OBD (On Board Diagnostics) portem.
    • Kromě již zmíněných údajů může ukazovat přepočet spotřeby paliva na jízdní náklady, čas jízdy anebo vzdálenost, kterou při dané spotřebě ještě ujedete.
  • Hmotnost a aerodynamika – spotřebu ovlivňuje i každý kilogram nákladu navíc, který máte v autě naložený.
    • O „drobnostech“ v kufru se příliš nepřemýšlí, ale dohromady mohou vydat za jednoho pasažéra. Každých 100 kg zátěže zvedne spotřebu o 1 litr na 100 kilometrů.
    • Prázdný střešní nosič je luxus, který vás při rychlosti 100 km/hod. stojí minimálně 10 % paliva navíc.
    • Negativní dopad má i otevřené boční okénko. Střešní okno je na tom o něco lépe.
    • U nákladních vozidel může spotřebu ovlivnit nezakrytý náklad nebo špatně uchycená ochranná plachta.
  • Pneumatiky – mají významný vliv na spotřebu paliva, právě přes ně probíhá jediný kontakt s vozovkou.
    • Někteří výrobci nabízejí „ekologické“ pneumatiky. Ty mají běhounovou směs se silikou (kysličníkem křemičitým) a zpravidla pásový charakter dezénu. Silika podstatně snižuje valivý odpor, a snižuje tak spotřebu, a tím i emise.
    • Důležité je i nahuštění pneumatik. Výrobci většinou udávají doporučené rozmezí pro poloviční a plné zatížení. Z hlediska jízdních vlastností, spotřeby i bezpečnosti je lepší držet se na horní hranici tolerance.
    • Kontrolujte tlak v pneumatikách pravidelně, aspoň jednou měsíčně.
  • Olej a palivo – kvalita oleje i paliva může ovlivnit spotřebu a především životnost motoru.
    • Kvalitní olej maže již po několika vteřinách po nastartování, méně kvalitní na to potřebuje desítky vteřin. Toto je markantní zejména v zimním období.
    • Stejně tak kvalitní palivo přispívá k hospodárnějšímu provozu. I když je dražší, spotřeba je nižší a nižší jsou i emise škodlivin.
    • Při tankování dbejte na to, aby vám mimo nádrž nevytekla ani kapka.
    • Špatně seřízený motor, zanesený vzduchový filtr nebo děravé výfukové potrubí může zvýšit spotřebu o 10 %.
    • Negativní efekt většinou mají tuningové vylepšení vozu.
  • Výbava – Velký vliv na množství paliva, které auto spotřebuje, má i používaná výbava, jako je vyhřívání oken, vytápění, klimatizace nebo autorádio.
    • Zpravidla největší vliv má klimatizace, kterou je nutné využívat racionálně.
    • Významným spotřebičem jsou i světlomety. Halogenové žárovky jsou více energeticky náročné než xenonová světla. Nově se prosazují LED diody, jejichž světelný výkon se neustále zvyšuje a díky vysoké životnosti je nebude prakticky nutné měnit.
    • V zemích, kde je povinné celoroční svícení, je možné použít u předních světel světlomety pro tzv. denní svícení. Ty mají nižší příkon a nevyžadují, aby bylo v činnosti i další osvětlení vozu.