Daňový sloupek: Nájemné za operativní leasing je plně daňově uznatelné
Zástupce finančního ředitele LeasePlanu Petr Mašek tentokrát odpovídá na vybrané dotazy klientů.
Jak je to s daní z přidané hodnoty při koupi vozidla a při jeho pronájmu na operativní leasing z pohledu plátce a neplátce DPH?
V současně době platí pro plátce DPH možnost odpočtu této daně jak při nákupu vozidla do majetku, tak při pronájmu formou operativního leasingu. To znamená, že pokud leasingová společnost nakupuje vozidla do svého majetku a následně je pronajímá klientům, tak při výpočtu leasingové splátky používá cenu bez daně z přidané hodnoty. DPH pak přidá ke konečné ceně splátky. Klient zaplatí celkovou cenu pronájmu včetně DPH a tu si následně může odečíst. U neplátců DPH bohužel tato možnost není – zaplatí tedy cenu včetně daně a nárok na odpočet jim uniká.
Co když jako firma půjčíme vozidlo, provozované na operativní leasing, svému zaměstnanci k privátnímu použití?
To je samozřejmě možné, ale potom tomuto zaměstnanci vzniká povinnost tzv. přidanění k jeho měsíční mzdě ve výši 1 % z pořizovací ceny vozu. Počítá se přitom vždy s pořizovací cenou včetně DPH, protože se vychází z předpokladu, že zaměstnanec získává jakési naturální plnění a toto plnění je mu oceněno jakožto neplátci daně, tedy včetně DPH.
Při danění se aplikuje pouze, pokud je vozidlo propůjčeno bezplatně. V případě, že zaměstnanec použije v daný měsíc více vozidel po sobě, třeba když má půjčené náhradní auto za své „standardní“, tak se pro zdanění vybere vozidlo, které bylo nejdražší, byť by ho využil jen jedenkrát.
Jsou v případě operativního leasingu osobního automobilu limitovány výše splátky nájemného a ostatní související výdaje v rámci daňově uznatelných nákladů?
Nejsou. Když se jedná o standardní tržní vztah, tak je nájemné plně daňově uznatelné i včetně různých souvisejících nákladů – přefakturací, fakturace za palivo a podobně. Samozřejmě platí podmínka, že vozidlo používáte k podnikatelským účelům. Můžete si přitom pronajmout automobil libovolné cenové kategorie. Záleží jen na finančních možnostech vaší společnosti.
Kdo je povinen platit poplatky za rozhlasový přijímač a silniční daň při pronájmu vozidla na operativní leasing?
Podle zákona má v obou případech tuto povinnost provozovatel vozidla, což je při operativním leasingu vždy leasingová společnost. Tato skutečnost je doložena na osvědčení o registraci, tedy v tzv. malém technickém průkazu. Leasingová společnost podává na příslušné instituce i požadovaná přiznání či přehledy a provádí také platby v zákonných termínech.
Co se stane, když s vozidlem na operativní leasing překročím předpokládanýkilometrový nájezd?
Nájezd je třeba hlídat po celou dobu trvání smlouvy. Kalkulace ceny leasingu je totiž na něm přímo závislá. Pokud se předpokládaný nájezd výrazně liší od skutečnosti, pak může být dopad na průběh skutečných nákladů na údržbu nebo pneumatiky i na odhad zůstatkové ceny na konci leasingu opravdu výrazný. Proto průběžné nájezdy hlídáme a s klienty se snažíme eventuálně upravovat leasingové splátky tak, aby co nejlépe odpovídaly skutečnému kilometrovému průběhu.
V každém případě dochází na konci leasingové smlouvy k tzv. kilometrovému vyrovnání. Průběžné rekalkulace ale eliminují eventuální nepříjemná překvapení z velkých nedoplatků v závěru pronájmu.