Moje osudové vozy - Jestli rádi řídíte, zkuste veterány!
Nejradši mám moment, kdy přivezeme nalakovanou karoserii, na kterou začneme strojit zrenovované díly. Najednou se před očima rodí nádherný kus.
Petr Fiala je jednatelem a finančním ředitelem společnosti YOUR SYSTEM, která působí v oblasti informačních technologií. Vždycky, když si chce od světa kybernetiky odpočinout, zajde do dílny své firmy Classic-auto.cz v pražských Nuslích. Pod pečlivýma rukama zkušených řemeslníků tady nabývají ztracený lesk slavní automobiloví veteráni.
„Auta mě okouzlovala od dětství, hodně jsem si s nimi hrál a později je i sbíral,“ vypráví Petr Fiala, „úplně mě uchvátil model Jaguaru E-Type, ten jsem si doslova hýčkal. A představte si, že po mnoha letech právě tento vůz získal ocenění nejkrásnější auto všech dob. Jaguar E-Type byl také prvním veteránem, který jsem si před osmnácti lety pořídil.“
Kdy jste začal s renovacemi?
Asi před patnácti lety jsem renovaci veteránů postupně zařadil mezi aktivity své firmy, která se zabývá montážemi zabezpečovacích prvků do aut. Časem se mi podařilo vytvořit kolektiv lidí, kteří s náležitým nadšením pracují na jejich znovuzrození. Zajímají mě vozy 50. a zejména 60. let, která považuji za zlatý věk automobilismu. Vozy té doby mají duši a řídit je znamená nevšední zážitek. První zkušenosti jsme získávali při renovacích celkem jednoduchých aut jako MG TD z roku 1952 anebo Triumph TR3 z roku 1959. Postupem let se z hobby aktivity stala komerční činnost. Abychom se odlišili od konkurence, soustředíme se výhradně na nejvyšší kvalitu renovace, zaměřujeme se na každý detail a originální specifikaci vyrobeného vozu.
Jaké vozy už jste renovovali?
Začínali jsme u anglických vozů Triumph TR3, MG TD, Austin Healey a zmiňovaného Jaguaru E-Type. Později jsme se více specializovali na vozy Porsche 911 z let 1969 až 1971, Mercedes Benz 230 SL Pagoda a v poslední době také na italské značky Maserati a Alfa Romeo.
Znovuzrození trvá rok a půl
Kde veterány vyhledáváte?
Dnes už je těžké najít zajímavý kus za rozumnou cenu. Využíváme síť kontaktů, které jsme za roky spolupráce získali, a většinu vozů kupujeme v zahraničí. Zaměřujeme se na vozy, které jsou pokud možno kompletní a nenapadené kutily.
Jak dlouho v průměru renovace veterána trvá?
Zhruba jeden a půl roku, ale za předpokladu, že jde vše podle plánu. Znovuzrození vozu je proces, kdy musíme vyřešit množství potíží. Úzkým hrdlem jsou klempířská a lakýrnická profese, protože kvalitní řemeslníci prostě z trhu mizí. Skutečně poctivá renovace je založena na vysoké pracnosti. Musíme se proto soustředit na vozy, které se renovací zhodnotí tak, že budou zároveň pro jejich majitele dobrou investicí.
Jaký okamžik během renovace máte nejradši?
Určitě moment, kdy z lakovny přivezeme nalakovanou karoserii, na kterou začneme strojit zrenovované díly. Najednou se vám před očima rodí nádherný kus. Právě tahle fáze je pro všechny pracovníky velkou odměnou.
Vy osobně se prací účastníte?
Já jen proces organizuji, starám se o nákup projektů a následně o prodej hotových vozů. Při organizaci renovačních prací a shánění náhradních dílů mi moc pomáhá můj syn Tomáš, který v tomto prostředí vlastně vyrůstal, a tak je mou zálibou náležitě infikován. Vlastní renovace provádí čtyři zaměstnanci a spřátelení klempíři, lakýrníci a čalouníci.
Příběh vozu zvyšuje jeho cenu
Už jste naznačil, že renovované vozy nabízíte k prodeji. Kdy vás to napadlo?
Prvních pět let jsme se učili a získávali zkušenosti, takže jsme renovovali velmi pomalu a v podstatě jen pro sebe. Pak jsme ale zjistili, že o naše auta mají zájem další lidé. Nejdříve jsme začali renovovat vozy pro přátele a pak i pro jiné zákazníky.
Jak se vůbec v čase vyvíjí cena veteránů? Jde o dobrou investici?
Dobře zvolený veterán může přinášet svému majiteli radosti nejen při projížďkách, ale také ve formě nadstandardně se zhodnocující investice. Před dvěma lety se trh s veterány plošně skokově zhodnotil, u některých modelů i v řádech desítek procent. Dnes obecně platí, že vybrané kusy přináší roční zhodnocení v jednotkách procent. Kvalitní renovace podle originální specifikace zvyšuje možné meziroční zhodnocení a zlepšuje případnou likviditu veterána na trhu. My se vzhledem k náročnosti prováděných renovací soustředíme na vozy, jejichž cena je adekvátní vynaloženým nákladům. Pohybujeme se tedy v relacích od 100 tisíc eur nahoru.
Jak cenu vozu ovlivňuje jeho příběh?
Z investičního pohledu stejně dobře jako renovovaný automobil funguje i vůz v mimořádně zachovalém původním stavu, s malým počtem ujetých kilometrů a s dokumentovanou historií. Vlastní příběh vozu, jeho historie a předchozí majitelé, mohou výrazně ovlivnit jak jeho cenu, tak i průběžné zhodnocování.
Svezení je na tom všem nejlepší
Který vůz považujete za svůj nejlepší kousek?
Ten, který právě renovujeme. Jde o Maserati Ghibli z roku 1967, jedinečné luxusní kupé s osmiválcovým motorem o obsahu 4,7 litru a se čtyřmi dvojitými karburátory Weber. Reprezentuje doslova to nejlepší, co se v té době vyrábělo. Vůz bude zrenovován do nejmenšího detailu přesně podle dobové specifikace.
Máte nějakého vysněného veterána, kterého byste jednou chtěl mít ve své dílně?
Mým snem, bohužel dnes už nesplnitelným, je Lamborghini Miura z konce 60. let. Tato ikona patří mezi naprosto výjimečné kultovní supersportovní vozy. Jejich hodnota se ale za posledních deset let zhodnotila více než desetinásobně a dnes už jsou tedy v podstatě nedostupné.
S jakým vozem jezdíte radši – s veteránem, anebo s nějakým novodobým autem? I když, to je asi zbytečná otázka...
Právě svezení je na veteránech to nejlepší, a tak je využívám při každé příležitosti, často i na jízdu do práce. Mezi moje oblíbené činnosti patří účast na veteránských akcích, na rallye, na kterých si můžete jízdu s veterány opravdu užít do sytosti. Současné moderní vozy jsou jistě příjemné, komfortní, ale vlastně už nevyžadují moc řízení. A tento trend bude pokračovat. Takže pokud rádi řídíte auto, vyzkoušejte si veterány, stojí to za to!