Průzkum trhu - Jak rychle ztrácejí auta na ceně?
Vůz s podobnou kupní cenou může v různých státech ztrácet na hodnotě odlišnou rychlostí.
Jak rychle v současnosti ztrácejí automobily na ceně v různých zemích světa, ukázal průzkum LeasePlan Car Cost Index, který na konci loňského roku proběhl ve 24 státech Evropy.
Studie srovnávala celkové náklady na provoz osobních aut z kategorií malá vozidla a nižší střední třída, kam patří vozy jako Renault Clio, Volkswagen Polo, Opel Corsa, Volkswagen Golf, Ford Focus, ale i Škoda Octavia.
„Tak zvaná amortizace neboli odpisy, tedy postupná ztráta hodnoty v průběhu životnosti vozidla, má na celkových nákladech největší podíl,“ říká Jaromír Hájek, generální ředitel české pobočky LeasePlanu, který studii zadal. V rámci Evropy tento podíl činí 37 %, s odstupem pak následují další položky: silniční dan a DPH s 20 %, palivo se 16 %, pojištění se 13 %, servis včetně zimních pneumatik s 9 % a úroky v případě leasingu či úvěru s 5 %.
Hodnota vozů padá nejrychleji v Dánsku
Vůz s podobnou kupní cenou může v různých zemích ztrácet na ceně odlišnou rychlostí. Podle průzkumu činí průměrná výše měsíční amortizace u benzinových modelů 132 eur (3600 korun) a u dieselových modelů 151 eur (4100 korun). Těchto průměrných hodnot dosahují v Belgii a blíží se jim ve Velké Británii, Španělsku, Irsku anebo v Itálii. Nejvíce ztrácejí na hodnotě vozidla v Dánsku, kde u obou motorizací činí výše odpisů během prvních třech let provozu více než 160 % průměrné evropské úrovně. Naopak nejlépe vozy drží ceny v Turecku s přibližně 50 % průměrné hodnoty. V České republice se výše odpisů u benzinových vozů pohybuje zhruba na 70 % evropského průměru, u dieselových na 75 %. Menší pokles hodnoty vozidel vykázaly kromě Turecka už jen Rusko a Maďarsko.
Asi v polovině zemí včetně naší ztrácejí diesely na ceně o něco pomaleji než benzinové motorizace, to se však zřejmě v nejbližších letech změní v souvislosti s tlaky na eliminaci škodlivých vlivů naftových motorů.
S přímou úměrou nelze počítat
Na výši amortizace mají vliv specifické tržní podmínky, například struktura a výše silniční daně. Bude-li potenciální majitel čelit vysoké silniční dani, ojeté auto bude pro něj méně atraktivní a bude mít tedy i nižší zůstatkovou hodnotu. Mezi další faktory, které určují odpisy, patří i značka vozu, konkrétní model, ale třeba také barva. Obecně lze říci, že je snazší prodat rodinný vůz se čtyřmi dveřmi v stříbrné metalíze než žlutý kabriolet.
Přímá úměra mezi pořizovací cenou vozu a jeho zůstatkovou hodnotou ale neexistuje. „Přestože pořizovací cena může být u konkrétního vozidla vyšší, v důsledku rozdílných nákladů na servis, údržbu, palivo a další položky mohou být celkové náklady příznivější než u automobilu s nižší počáteční cenou. Před výběrem vozu je tedy vhodné posoudit všechny faktory, které se na celkových nákladech podílejí,“ upozorňuje Jaromír Hájek.
Amortizace v prvních třech letech provozu automobilu v jednotlivých evropských zemích (porovnání s průměrnou úrovní, která je vyjádřena hranicí 100 %):