Test LP - Škoda Karoq - SUV ofenziva pokračuje
Automobilka Škoda v rámci své Strategie 2025 plánuje modelovou ofenzivu hned několika nových modelových řad, z nichž budou převládat „terénní“ modely kategorie SUV. První vlaštovkou byl model Yeti, po němž následoval Kodiaq, který nyní doplňuje menší Karoq.
Jméno tohoto kompaktního SUV má své kořeny na Aljašce, stejně jako v případě většího Kodiaqu. V jazyce kmene Aleuťanů se pro automobil používá výraz „Kaa’raq“, přičemž slovo „,ruq“ zase znamená šíp, který je ústředním prvkem loga značky Škoda.
Výrobce tvrdí, že Karoq není pouze náhradou za Yetiho, který se stal ve své třídě velmi oblíbeným vozem, nýbrž zcela novým a svébytným modelem. A tento pohled potvrzuje také srovnání rozměrů obou vozů. Škoda Karoq odcházející Yeti přerostla o výrazných 16 cm, kdy na délku dosahuje 4,38 metru. Oproti Yeti je také širší (1841 mm), což se projevuje v lepším prostoru pro lokty cestujících na zadních sedadlech, kde měla Škoda Yeti jednu ze svých slabin. Ostatní parametry, jako například prostor na kolena a hlavy cestujících, jsou srovnatelné, jelikož právě v těchto oblastech byl Yeti premiantem své třídy. Naopak Achillovou patou byl zavazadelník, který se v případě Karoqu zvětšil o celých 116 litrů na základních 521 litrů.
Stejně jako v případě velkého Kodiaqu si Škoda dala záležet na variabilitě interiéru, především pak zadních sedadel. Už Yeti nabízel flexibilní druhou řadu sedadel, ovšem u Karoqu výrobce nabízí dva typy zadních sedadel. Základní provedení s pevně ukotvenými základnami a sklopnými, asymetricky děleným opěradly doplňuje volitelný systém VarioFlex, který sestává ze tří samostatných sedadel, která se dají nezávisle na sobě posouvat, sklápět nebo vyjímat. S tímto rozměrem se objem zavazadelníku pohybuje v rozmezí od 479 do 588 litrů. Maximálně dostupný objem činí 1630 litrů (1810 se zcela vyjmutými sedadly VarioFlex).
V nabídce figuruje také vrcholný škodovácký multimediální systém Columbus s dotykovým displejem a úhlopříčkou až 9,2 palce, díky němuž se posádka vozu může připojit k internetu.
Nové kompaktní mladoboleslavské SUV Škoda Karoq se vyrábí s novými motory, a to jak zážehovými, tak vznětovými. Paletu pohonných jednotek, z nichž všechny jsou přeplňované, tvoří pětice motorů, jejichž výkonové spektrum sahá od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k). Základní pohonnou jednotku tvoří stejně jako u Octavie tříválec 1,0 TSI (85 kW/115 k), určený pouze pro verze s pohonem přední nápravy. Druhou alternativou je nový čtyřválec 1,5 TSI (110 kW/150 k), nabízený jak pro pohon přední nápravy, tak všech kol, a je navíc vybaven systémem Active Cylinder Management Technology, tj. funkcí odpojování dvou válců. Tento motor se k zákazníkům dostane až příští rok.
Podobná situace je také u vznětových motorů. Základem je čtyřválec 1,6 TDI (85 kW/115 k), kombinovaný výhradně s pohonem přední nápravy, a vrchol tvoří 2,0 TDI (140 kW/190 k) se standardně nabízeným pohonem všech kol a novým 7stupňovým DSG. S výjimkou nejsilnějšího dvoulitrového vznětového motoru (140 kW) jsou všechny ostatní agregáty dodávány také s šestistupňovou manuální převodovkou. Jako v případě Škody Octavia se Karoq vyrábí se dvěma typy zavěšení zadní nápravy.
Vozy s pohonem 4x2 si musí vystačit s jednoduchou vlečnou nápravou, čtyřkolky mají složitější víceprvkovou.
Co se mimořádné výbavy týče, Škoda Karoq se jako první škodovka v historii může pochlubit plně digitálním přístrojovým štítem, známým třeba z Volkswagenu Passat. Tato výbava je volitelná a i v případě Karoqu si řidič může volit ze čtveřice uspořádání digitálních přístrojů. Kromě toho Karoq nabízí ovládání některých funkcí gesty.
Rovněž za příplatek si majitel může objednat například nastavení tuhosti tlumičů DCC (pouze u verze s pohonem všech kol) a většinu volitelných asistenčních systémů známých z modelů Kodiaq nebo Superb. V nabídce figuruje také vrcholný škodovácký multimediální systém Columbus s dotykovým displejem a úhlopříčkou až 9,2 palce, díky němuž se posádka vozu může připojit k internetu.
Výroba se v Kvasinách rozběhla v srpnu a výstavní premiéru si tento vůz odbyl na autosalonu ve Frankfurtu.