Pravda a pověry CNG

19/07/2018

Nejezdíte na CNG neboli stlačený zemní plyn? Dost možná jste zatíženi některou z vžitých obav z tohoto paliva. Zbytečně. Podívali jsme se na ty nejrozšířenější a zjistili, jak se věci doopravdy mají.

Článek je komerční prezentací firmy Volkswagen.

Pravda a pověry CNG

CNG (Compressed Natural Gas) je zkratka pro anglický název paliva, jehož hlavní složkou je metan. Proto při jeho spalování vzniká mnohem méně škodlivin než u jiných paliv. Nejde sice o obnovitelný zdroj, jeho získávání je však k přírodě daleko šetrnější než těžba ropy.

Jeho hlavní výhodou jsou samozřejmě náklady. Jeho cena je o něco nižší než cena nafty, plyn má přitom mnohem vyšší výhřevnost než kapalná paliva. Provoz na plyn je asi o 30 až 50 procent levnější oproti benzínu. K levnému provozu přispívá i to, že stlačený zemní plyn je zatížen nižší spotřební daní a automobily, které na něj jezdí, jsou oproštěny od silniční daně.

K tomu navíc řada automobilek dává svým zákazníkům při koupi vozu na CNG zajímavá finanční zvýhodnění. Například Volkswagen v současné době nabízí Modrý bonus na modely Golf a Golf Variant ve výši 70 000 Kč a 20 000 Kč pro nové Polo.

CNG je bezpečnější než nafta, benzín i LPG. Je totiž lehčí než vzduch. Při jeho úniku se nehromadí u země (a nemůže tak třeba kontaminovat půdu), ale volně se rozptýlí ve vzduchu.

5 největších mýtů o CNG

Mezi motoristy koluje o CNG řada zkreslených informací. Rádi bychom jich vyvrátili hned pět:

  1. Snížení výkonu může nastat u přestaveb, ovšem pouze o pět až deset procent. U nových aut s motory přímo „ušitými“ na míru CNG je to naopak. Díky vyššímu oktanovému číslu, vysoké výhřevnosti a lepšímu směšování se vzduchem, a tím i rovnoměrnějšímu složení palivové směsi a plnění válců je výkon vyšší.
  2. Malý kufr. Tlaková nádoba na plyn znamená především to, že se musíte rozloučit s rezervou. Například u Volkswagenu Golf Variant, který má základní objem kufru 605 litrů, zůstává při zástavbě na CNG asi 424 litrů.
  3. Podzemní garáže zapovězeny. Už ne. V roce 2011 se změnila vyhláška a auta na CNG do garáží smějí – do těch, které jsou vybavené dostatečným odvětráním a detektory plynu. Všechny nové se už takhle stavějí.
  4. Je to nebezpečné. Právě naopak, CNG je bezpečnější než konvenční paliva i LPG. Je lehčí než vzduch a při případném úniku se snadno odvětrá a rozptýlí. V autě je uchován v ověřených tlakových nádobách, které leží mimo deformační zóny. Výbušnost CNG smíchaného se vzduchem je osmkrát nižší než u kapalných paliv. A když se tlaková nádrž náhodou dostane do ohně, vydrží v něm i patnáct minut a pak plyn kontrolovaně odhoří.
  5. Malý dojezd. Dojezd na plyn se většinou pohybuje v rozmezí od 300 do 500 kilometrů. K tomu přidejte běžnou benzínovou nádrž a dojedete mnohem dál než s běžným vozem.

Totéž co LPG? Omyl!

Zkapalněný rafinérský plyn neboli LPG se skládá zhruba z 50 % z propanu a z 50 % z butanu. Jedná se o vedlejší produkt zpracování ropy v rafinériích, nebo právě při těžbě zemního plynu. Na rozdíl od CNG, do nějž není možné cokoliv přidat, u LPG nelze zaručit špičkovou kvalitu. Ta kolísá v závislosti na zdroji či distributorovi. Uskladňuje se v kapalném skupenství v tlakových nádobách. V plynném skupenství je těžší než vzduch – hromadí se v kanálech a prohlubních. Kvůli této jeho vlastnosti auta jím poháněná nesmějí do podzemních garáží.

Na plyn už před víc než sto lety

Jízda na plyn je technologie stará přes sto let, která u automobilů předstihla dokonce i benzín. První použití metanu se datuje do roku 1872, kdy poháněl Ottův spalovací motor. O rok později se přidal benzín a později i nafta. Tato dvě kapalná paliva postupně koncem 19. a především začátkem 20. století převzala v automobilových nádržích vládu. Plyn se do aut vrátil v první polovině minulého století. Během obou světových válek se totiž kapalných paliv – benzínu, nafty a petroleje – nedostávalo. Stlačený plyn k pohonu automobilu poprvé použili Francouzi někdy kolem roku 1930. Tehdy šlo ještě o svítiplyn. Netrvalo však dlouho a toto palivo se rozšířilo i do dalších evropských zemí. U nás se stlačený svítiplyn začal k pohonu automobilů, autobusů a traktorů používat v roce 1936. Například ve Vítkovických železárnách provozovali vlastní „svítiplynové“ nákladní vozy, a dokonce jako první u nás vyráběli kompresní plnicí stanice. Nástup zemního plynu jako automobilového paliva v Československu začal v roce 1981, kdy se začalo s prvními přestavbami.

CNG v číslech

Tlak v nádrži: cca 200 barů

Emise CO2: nižší až o 30 %

Emise NOx: nižší o 60 %

Emise pevných částic: 0

Oktanové číslo: 128 = vysoký výkon motoru a nižší riziko opotřebení „klepáním“

Teplota vznícení: 537 °C

Snížení hlučnosti automobilu: o 10–15 dB

Obsah metanu: 96–98 %

Počet veřejných čerpacích stanic

ČR 156

EU 3000+

Úvod NovinkaDetail