CNG - jaké jsou výhody a nevýhody „pohonu budoucnosti”?
CNG - jaké jsou výhody a nevýhody „pohonu budoucnosti”?
Proč si stále více firem i jednotlivců vybírá automobily s pohonem na CNG?
Automobily s pohonem na CNG neboli stlačený zemní plyn zaznamenaly v roce 2014 největší nárůst prodeje, nešly ale na odbyt tak, jak by si jejich výrobci přáli. V současnosti tvoří automobily s alternativním pohonem asi 2,5 % všech vozů na našich silnicích a hlavním důvodem jsou podle odborníků stále relativně nízké ceny nafty a benzínu.
Přesto bylo v roce 2014 prodáno v České republice téměř 3,5 tisíce vozů s alternativním pohonem, mezi kterými tvoří auta na CNG absolutní většinu. Hlavním důvodem zůstává to, že provoz aut na stlačený zemní plyn vychází provozně výrazně levněji. Aby se přestal vyplácet, musely by ceny benzínu a nafty klesnout pod 21 Kč za litr. Zatímco totiž s běžným dieselem jezdíte průměrně za 1,60 Kč/km, s autem na CNG to zvládnete už za 0,90 Kč/km.
Dalším z důvodů, proč by se množství vyrobených aut na alternativní pohony mělo zvyšovat, je legislativa. Díky přísným emisním limitům EU, které vstoupí v platnost v letech 2018 a 2020 bude totiž velmi obtížné vyrobit vůz jen s klasickými technologiemi a automobilky se tak začnou ve velkém poohlížet vedle CNG také po hybridních nebo čistě elektrických pohonech. Investice do alternativních pohonů se totiž automobilkám vyplatí daleko více, než vylepšování motorů klasických nebo placení vysokých pokut za překračování limitů. Motor na CNG totiž produkuje díky systému spalování minimálně o 20 % CO2 méně, než motory benzínové. Také technické a ekologické důvody tak hovoří ve prospěch motorů na CNG.
CNG a LeasePlan
Na konci března 2015 provozoval LeasePlan v České republice téměř 700 vozů s pohonem na CNG, od té doby stihl odbavit dalších více než 100 objednávek. Tato čísla znamenají, že v současnosti spravuje téměř 10 % všech vozů na stlačený zemní plyn, které se na českých silnicích pohybují.
Největší část mezi zákazníky, kteří se zajímají o automobily na CNG, tvoří společnosti zabývající se rozvozem zboží nebo ty, jejichž vozy najezdí mnoho kilometrů třeba za servisními službami. Pro druhou skupinu je největším benefitem ekonomičnost provozu, pro první jmenovanou je zase výhodou čerpací stanice na CNG v jejich okolí. Pozitivem je také to, že jsou vozy na CNG osvobozeny od silniční daně.
Jak jezdit s CNG?
Úspora při provozu vozidel na CNG závisí do značné míry na jeho řidiči. Například u vozu Škoda Octavia, který disponuje plnohodnotnou záložní nádrží na benzín, začíná úspora při využívání CNG minimálně ze 60 %. U dalších automobilů, jako je například Fiat Doblo (dlouhodobě nejprodávanější automobil z nabídky LeasePlanu), je benzínová nádrž určena pouze k dojetí k nejbližší čerpací stanici CNG. Jejich nízký počet býval dříve poměrně velkým omezením, v současnosti ale roste stále rychleji. Do konce roku 2015 by na našem území mělo být už přes 100 čerpacích stanic, automobily na CNG se tak vyplácí stále většímu počtu firem.